Madeiras'a geçiş

Graciosa adasından Madeiras grubunun büyük limanı Funchal'a geçiş kuş uçumu 270 mil. Rüzgar açısı nedeniyle biraz düz rotadan kayacağız, 290-300 mil yol yapmayı bekliyoruz. İki günü biraz geçer herhalde. Görünen durum ilk 24 saat güzel orsa rüzgarı var. Tam hedefe götürmeyecek, ama şikayet edecek bir açı da değil. İkinci gün ise hava kalıyor, motorla yol almayı bekliyoruz.

Sabah yedide kalkıyoruz, ama bu sefer acele etmiyoruz. Tüm hazırlıkları koy içinde tamamlıyoruz. Kahvaltı dahil. Sekize doğru demir alıyoruz. Koydan çıkar çıkmaz yelkenleri açıyoruz. Koy zaten adanın batı ucunda. Kısa sürede açık denizdeyiz. Ana yelken bir camadanda.

Akşama kadar Nymphe için çok verimli ve hızlı bir seyir oluyor. Orsa seyrinin sınırlarını zorlamıyoruz, çok az açık gidiyoruz. Hedefe kadar yelkenle gidecek olsak, bu doğru yaklaşım değil. Ama ertesi gün uzun süre motorla gideceğimiz neredeyse kesin. Bu durumda açımız da uygunken tekneyi hızlı kullanmak daha makul oluyor. İlk 6 saat ortalamamız 6.5 knot çıkıyor. Sonrasında biraz yavaşlıyor, ama 24 saatte 140 mili buluyoruz, ki bu hedefimizin üzerinde. Gece rüzgar azalırken açısı biraz avantajımıza döndüğü için ortalama seyir açımız da beklediğimizden 10 derece daha iyi.

Gün boyu yunuslar bize eşlik ediyor. İki-üç kere ziyarete gelip ve alıştığımızdan uzun süre takılıyorlar bu sefer. Arada yavrular da var. Onlar özellikle oyuncu ve dalgalar arasında zıplayıp duruyorlar.

Önceki seyrin tecrübesiyle bu sefer ilk gün çok dikkatliyiz. İçeride çok az vakit geçiriyoruz. Önceden hazırladığımız yemekleri yiyoruz. Yemek hazırlığı için yelkenleri bir süreliğine rahatlatıyoruz. Hatta akşam yemeği için bir heave-to deniyoruz. Normalde gerektirecek bir hava yok da, denemiş olalım. Daha önce de sadece denemiş olmak için bir kere yapmıştık. Ama çok kısa süre için. Biraz rahatlatıyor, ama beklediğimiz kadar değil. Ve 1.5 - 2 knot hızda rüzgaraltına doğru kayıyor Nymphe. Umduğumdan fazla. Sanırım iki yelkene de daha fazla camadan vurmak gerekiyor. Ama zaten gerçekten bu manevranın gerekeceği havalarda yelkenler çok daha küçültülmüş olacaktır. Bizimki türden modern tarz salmalı teknelerde aynı verim beklenmediğini de biliyoruz. Neyse, gerçek anlamda deneme fırsatı çıkmaması umuduyla...

Salı sabahı rüzgar beklendiği şekilde kalıyor. Yelkenleri kapayıp motora kuvvet rotayı Funchal'a çeviriyoruz. Bir kaç saat içinde dalgalar da azalınca seyir iyice rahatlıyor. Mutfaktan çay vs çıkmaya başlayınca insanın keyfi de yerine geliyor. Gerçekten boğaz önemli! Hatta öğleden sonra bir de makarna haşlıyoruz. Seyir öncesi hazırladığımız yemekler hala var, ama nedense ikimiz de şöyle taze yapılmış yoğurtlu bir makarna istiyoruz.

Akşama doğru kuzeyden gelen cephe üzerimizden sıkı bir yağmur bırakarak geçiyor. Dünkü seyrin birikmiş tuzunu temizliyor. Arkasından da kuzey-doğulu bir rüzgar oturuyor. Bu seyir öncesi tahminlerde gözükenden daha iyi bir rüzgar. Acaba sadece cephe etkisi mi, boşuna uğraşmayalım diye uydu telefonundan bizim meteroloji danışma grubuna soruyoruz. En az altı saat götürür cevabı gelince yelkenleri açıyoruz. 12 saat, sabaha kadar götürüyor. Sadece son bir saat tekrar motor çalıştırıyoruz. Yelken / motor oranının yarı yarıya olmasını beklerken, 36 saat yelken 12 saat motor olması hoşumuza gidiyor.

Böylece, 49 saatte Funchal limanı önündeki alarga alanına ulaşıyoruz. Alargadan ilk izlenimimiz gayet olumlu. Kanaryalar'la (özellikle de Gran Canaria) karşılaştırılınca oldukça yeşil bir ada, sevimli bir mimarisi var. Hatta girişimiz hafif bulutlu bir sabaha rastgelince arkada pus içinde kalan tepeler ve ormanlar bize Karadeniz'i çağrıştırıyor biraz. Adanın oldukça güzel yürüyüş rotalarına sahip olduğu söyleniyor zaten, karaya çıkınca göreceğiz...

Cep telefonu kapsama alanına girince liman polisi ile temas kuruyoruz. Bize covidle ilgili prosedürlerini gönderiyorlar. Test yapana kadar karaya çıkmamız yasak. E-posta ile gerekli dökümanları gönderiyoruz. O sabah limana ilk gelen biziz, ama akşama kadar aynı pencereyi kullanmış olan dört tekne daha geliyor. Değişik Kanarya adalarından gelmişler. En batıdaki La Palma adasından gelen sürekli motorla gelmek zorunda kalmış. Bizle aynı anda, ama Arrecife'den çıkan Kanadalı bir denizci de son 7-8 saat 20+ knot'larda iyi dayak yemiş. Eleman bir de tek başına (Normalde tek başına seyir tercih edenlerden değil. Ama covid nedeniyle eş-dost gelemediği için mecburiyetten.).

Sabah erken gelince, aynı gün test oluruz diye umuyorduk, ama maalesef... Haber çıkmadı. Pek derdimiz olmazdı, ama akşama doğru iyi solugan geldi. Gece epey rahatsız geçti. Perşembe sabahı test için haber geldi. Sırayla demir alıp, marinanın bekleme pontonuna yanaştık. Vurgulamamız lazım, herkes acayip yardımcı. Bir güzellik de, herkes iyi seviyede ingilizce konuşuyor. Liman polisi, marina görevlisi ve hatta numuneyi alan hemşireler... Sağlık otoritesinin aracı ile gelmişler. Test kitleri, üzerimizde adlarımız yazılı şekilde hazır. Belli ki bu işin prosedürünü güzel oturtmuşlar. Testten sonra sonuçlar çıkana kadar bizi tekrar alargaya gönderiyorlar. Ama ufak bir sorun var. Bugün tatil günüymüş, laboratuvar kapalı. Hafta sonuna yakalanmayalım diye hafta başı çıktık yola, ama (yine!) bir tatillerine denk geldik. Bunu çok iyi beceriyoruz. Ne zaman bir işimiz olsa resmi - gayriresmi bir tatile denk geliyoruz. Bunlarda mı çok tatil var, biz mi bedevi... çözemedik.

Neyse ki dalgalar biraz rahatlıyor, alarga o kadar da sevimsiz değil. Hollandalı komşularımız botlarını indiriyorlar. Bir tanesi aşılı olduğu için karaya çıkabiliyormuş. Nazik adamlar, tek tek tüm teknelere ihtiyaç soruyor. Biz de akşam muhabbete davet ediyoruz. Zaten bir iletişimimiz vardı. Graciosa adasında tanıştığımız Hollandalı teknenin arkadaşları bunlar. Akşam geliyorlar. Yine çok hoş muhabbetler ve takvimin gerisi için fikir alışverişleri...

Nihayet Cuma sabahı polisten olumlu cevap geliyor. Marina da hepimiz sırayla içeriye alıyor. Biz şanslıyız. Diğerleri mendirek tarafındaki pontona aborda oluyorlar. Sorun, ikişer tekne üstüste bağlanıyor. Bize ise pontonlarda yer buluyorlar. Pazartesi sabahı başlayan iki günlük seyrimiz cuma sabahı bitiyor!